De Tubeschool
Menu

Gedragscode voor en door YouTubers

6/9/2016

 
Een gedragscode? YouTube is toch lang leve de vrijheid? Je mag daar toch doen en laten wat je wilt? Het platform is toch van ‘ons’. Wat wij publiceren, daar heeft toch niemand iets over te zeggen? Ja dat klopt.

Maar het is de vraag of deze anarchistische insteek uiteindelijk ook niet onze ondergang wordt. Want de misvatting van de laatste tijd is dat heftige, schokkende en negatieve video's het beste scoren. Er zijn grote aantallen creators die zich laten verleiden om hier in mee te gaan voor de snelle winst. Het scoort namelijk goed, dat wel. En dat levert dus kijkers op. En misschien zelfs geld. Maar het is een doodlopende weg.

Met dit korte termijn scoren haal je vandaag veel views maar ondermijn je uiteindelijk wel het platform waar je groot op wilt worden. Het is namelijk alleen maar negatieve aandacht.  Als het straks niet nog heftiger kan, als alle nare pranks honderd keer herhaald zijn, en iedereen op straat is beledigd, dan wordt duidelijk dat het voornamelijk goedkoop vermaak is zonder inhoud.

De (oude) media ziet dit en schrijft nu ook vooral in negatieve zin over YouTubers. Hier speelt natuurlijk het generatieconflict mee; de oude media die de jongere generatie niet snapt. En zoals het goede pubers betaamd zetten de YouTubers zich dan ook maar wat graag af tegen de gevestigde orde. Of dat nu de politie, een treinmachinist of een medewerker van de McDonalds is of een tv zender zoals RTL4. Ze schoppen overal tegen aan omdat het kan.

Maar wat iedere creator zich moet beseffen is dat alles wat je publiceert gevolgen heeft. Je zet iets online, je wordt daarmee de maker van content waar alleen jij verantwoordelijkheid voor draagt. Uiteindelijk moet iedere creator, groot of klein, deze verantwoordelijkheid nemen. En daarmee bedoelen we dat iedere maker zich beseft dat hij of zij met het publiceren op YouTube een eigen zender is begonnen met een eigen kijkerspubliek. En het hebben van een publiek, hoe klein of groot dat ook is, brengt consequenties met zich mee. Mensen worden fan van je en daarmee wordt je voor hen een voorbeeld. Je krijgt een voorbeeldfunctie en daarmee draag je dus ook verantwoordelijkheid.

Willen we nog meer zelfmoordvloggers zien die in hun honger naar views en abonnees op een trein of hoog gebouw klimmen met het gevaar dat het hun laatste - waarschijnlijk wel goed bekeken - video gaat worden? Willen we 17 miljoen Nederlanders die elkaar steeds naardere 'pranks' aandoen omdat ze denken dat hun abonnees dat van hen verwachten? Wil je dat mensen alleen maar gericht zijn op negatieve aandacht? Wil je in zo'n wereld leven? Dat lijkt ons duidelijk.

En daarom hebben we een gedragscode opgesteld voor creators. De Tube School neemt YouTube serieus en wil de YouTubers op een professionele manier opleiden tot gedegen vakbekwame makers. En een professional wordt je niet alleen op technisch niveau, maar wij vinden dat het ook belangrijk is dat iedere maker zich bewust is van zijn eigen verantwoordelijkheid. In wat voor wereld willen we leven? Hoe kunnen wij als YouTubers bijdragen aan een fijne omgangsvorm? Hoe kunnen wij een voorbeeld zijn voor onze kijkers?

Als we kijkers kunnen binden aan onze video's dan kunnen we ook bijdragen aan een betere wereld. Dat is niet alleen de verantwoordelijkheid van de grote multinationals. Iedere professional, hoe klein of hoe groot ook, draagt zijn steentje bij. En daarom is ons motto: YouTube is liefde. Het klinkt wat naïef en zo is het ook bedoeld. Maar het is geen liefde. Het kan keihard zijn, zakelijk, gemeen. Maar wij zoeken bewust de positieve aandacht. Vandaar dit motto. En vanuit deze positieve insteek hebben we de gedragscode opgesteld.
 
Eerst de meest voor de hand liggende:
  • Breng jezelf en anderen tijdens het filmen niet in gevaar
  • Roep niet op tot haat of geweld
  • Hou je aan de regels van de wet

En dan iets subtieler:
  • Er kijken ook jonge kinderen. Hou daar altijd rekening mee.
  • Ga respectvol om met mensen die je filmt.
  • Vraag om toestemming aan de mensen die je filmt. In de openbare ruimte mag je alles en iedereen filmen, maar om mensen duidelijk in beeld te laten komen heb je toestemming nodig.
  • Maak geen ruzie met andere creators. Hou het goed. We hebben elkaar uiteindelijk allemaal nodig. Het is één community.

En om af te sluiten nog een oproep: kijk of je positieve aandacht kan krijgen. Kijk of je je kijkers kunt verrassen met prachtige, verrassende, slimme, inventieve, zachte, menslievende content. Alle creators samen zijn namelijk de stem van de nieuwe generatie makers.
Foto


​De Tube School ®
Laboratioriumstraat 1E
1059 BX Amsterdam
KvK: 68950098
BTW: 857661759B01
Foto

Website en inhoud: Alle inhoud van deze website is eigendom van De Tube School® en is beschermd door de Nederlandse auteurswet. Foto’s, tekst en alle andere zaken mogen niet worden gedownload, gekopieerd, vermenigvuldigd, afgedrukt, opgeslagen, gewijzigd of anderzijds worden gebruikt zonder uitdrukkelijke, schriftelijke toestemming van de maker, in dit geval De Tube School®. ​De Tube School® is onderdeel van Online Cookie Collective BV. 
  • De Tubeschool
  • Over
  • Workshops
    • Scholen en opleidingen
    • Bedrijven
  • In de media
  • Gedragscode
  • Foto's
  • De Tubeschool
  • Over
  • Workshops
    • Scholen en opleidingen
    • Bedrijven
  • In de media
  • Gedragscode
  • Foto's